در پی حمله یک سگ ولگرد ۹ نفر در سبزوار مصدوم شدند پیش‌بینی هواشناسی مشهد و خراسان رضوی (۱۳ فروردین ۱۴۰۴) | تداوم بارش‌های رگباری تا پایان هفته اسکان بیش از ۱۰۲ هزار زائر در فضا‌های آموزشی مشهد | آیا مدارس مشهد در روز شنبه (۱۶ فروردین ۱۴۰۴) تعطیل است؟ صدور هشدار سطح نارنجی هواشناسی کشور در پی تشدید بارش باران (۱۳ فروردین ۱۴۰۴) «اوتیسم»، درخودماندگی خاموش | از هر ۷۰ نوزاد، یک نفر به اوتیسم مبتلا می‌شود علت تعطیلی دانشگاه‌های یزد در روز‌های شنبه و یکشنبه (۱۶ و ۱۷ فروردین ۱۴۰۴) چیست؟ انفجار مین در سردشت یک مصدوم بر جای گذاشت (۱۳ فروردین ۱۴۰۴) آیا رژیم غذایی پرنمک خطر ابتلا به افسردگی را افزایش می‌دهد؟ زنان باردار در ماه‌های آخر بارداری تا حد امکان از رانندگی خودداری کنند برقراری ۷۲۸۰۰۰ تماس با اورژانس در نوروز توصیه‌های ایمنی برای سیزده بدر | در این مکان‌ها مستقر نشوید تصادف‌های صبح سیزده‌بدر در مشهد؛ ۱۴ مصدوم در دو حادثه رانندگی (۱۳ فروردین ۱۴۰۴) معرفی ۲۲ هزار مرکز غیر بهداشتی به مراجع قضایی ۱۳ فروردین، بهانه‌ای برای آشتی با طبیعت است | مشهد، پرچمدار ترویج فرهنگ احترام به طبیعت باشد جان باختن ۷۴۷ مسافر نوروزی در ۱۸ روز استقرار ۳۹ آمبولانس و موتورلانس در بوستان‌های خراسان‌رضوی (۱۳ فروردین ۱۴۰۴) گذراندن زمان در طبیعت، فواید بسیاری در حفظ سلامت روان دارد تولد نوزاد با وزن حدود ۴کیلو و ۹۰۰ گرم در قوچان  (۱۳ فروردین ۱۴۰۴) ورود سامانه بارشی جدید از جمعه (۱۵ فروردین ۱۴۰۴) ۱۳ فروردین، از افسانه پوریم تا جشن طبیعت ماهی های قرمز را فردا در رودخانه ها رها نکنید!+ویدئو تردد از تهران به شمال ممنوع شد (۱۲ فروردین ۱۴۰۴) مقصران سانحه واژگونی اتوبوس کرمان _ مشهد شناسایی شدند ماجرای فرود اضطراری هواپیمای کویتی در فرودگاه زاهدان چه بود؟ ترافیک سنگین در جاده‌های شمال (۱۲ فروردین ۱۴۰۴) شمار جان‌باختگان ناشی از تصادفات در نوروز ۱۴۰۴، به ۷۰۴ نفر رسید (۱۲ فروردین ۱۴۰۴) پایان گروگان‌گیری پدر آیسان اسلامی بلاگر معروف پیش‌بینی هواشناسی مشهد و خراسان رضوی برای ۱۲ و ۱۳ فروردین ۱۴۰۴ یک کنشگر محیط زیست: مردم در سیزده‌به‌در، جز ردپا چیزی در طبیعت باقی نگذارند آغاز موج بازگشت مسافران نوروزی | احتمال اعمال محدودیت‌های مقطعی در محور‌های شمالی پیش‌بینی بارش باران قابل ملاحظه در برخی نقاط کشور (۱۲ فروردین ۱۴۰۴)
سرخط خبرها

از هر ۱۰۰ کشته تصادفات مشهد، ۳۷ نفر عابر پیاده | عابران پیاده رتبه نخست کشته شدگان تصادفات

  • کد خبر: ۴۲۴۳۴
  • ۲۰ شهريور ۱۳۹۹ - ۱۰:۱۵
از هر ۱۰۰ کشته تصادفات مشهد، ۳۷ نفر عابر پیاده | عابران پیاده رتبه نخست کشته شدگان تصادفات
در پنج‌ماهه نخست سال جاری از هر ۱۰۰ کشته در تصادفات مشهد، ۳۷ نفر عابر پیاده، ۳۶‌نفر موتورسوار، ۱۳ نفر سرنشین خودرو، ۱۲ نفر معتاد متجاهر و ۲ نفر دوچرخه‌سوار بوده‌اند.
محمد جواد ابوعطا | شهرآرانیوز؛ ماجرای تصادف‌ها در مشهد و استان شبیه پازلی است که شهروندان با سهل‌انگاری خود آن را تکمیل می‌کنند. شاید اقشاری در این زمینه نقش نداشته باشند، همچون دانش‌آموزان که سال گذشته هیچ دانش‌آموزی هنگام رفت و برگشت از مدرسه در اثر تصادف در استان کشته نشد و تنها ۱۵ دانش‌آموز زخمی شدند، اما در مقابل معتادان متجاهر با نقش دوازده درصدی‌شان در تصادفات منجر به فوت، در ۵ ماه ابتدایی امسال، نقش به‌سزایی در تخریب جایگاه مشهد در آمار‌های کشوری داشته‌اند.

در آماری که دیروز از سوی رئیس پلیس راهور خراسان‌رضوی اعلام شد، نقش افراد مختلف در تصادفات منجر به فوت مشخص شد. بر این اساس، در پنج‌ماهه نخست سال جاری از هر ۱۰۰ کشته در تصادفات مشهد، ۳۷ نفر عابر پیاده، ۳۶‌نفر موتورسوار، ۱۳ نفر سرنشین خودرو، ۱۲ نفر معتاد متجاهر و ۲ نفر دوچرخه‌سوار بوده‌اند.
حضور پررنگ معتادان متجاهر در این چرخه، پلیس راهور را بر آن داشت تا طرح‌های مقابله‌ای برای پیشگیری از تکرار این فاجعه بیندیشد، اولین گزینه باز هم جمع‌آوری معتادان متجاهر بود که در ۵ مرحله انجام و اندکی موجب پایین آمدن آمار شد. اما هنوز تا کاهش جدی این تصادفات، راهی دراز در پیش بود که طرحی دیگر آغاز شد.
 
این‌بار نقاط حادثه‌خیز شناسایی و مشخص شد که عمده تصادفات معتادان حدفاصل دوراهی غدیر تا میدان سپاد رخ می‌دهد. محوری که با توجه به گرمای هوا، معتادان متجاهر حتی در آیلند میانی بزرگراه بیتوته می‌کنند و شب‌ها را نیز همانجا می‌گذرانند. بیشترین تصادفات در بزرگراه بابانظر حوالی بازار ملل رخ می‌دهد.
اما پلیس راهور تنها به جمع‌آوری معتادان بسنده نکرد. در اقدامی جدی با تفاهم‌نامه‌ای که با شهرداری مشهد امضا کرد، قرار شد تا از پل شهید عباس‌پور تا ورودی خیابان پنج‌تن، شهرداری نرده‌هایی به طول یک متر و ۷۰ سانتی‌متر بکشد تا جلوی تردد غیرمجاز عابران پیاده در عرض بزرگراه گرفته شود. عملیاتی که به‌زودی آغاز و تا پایان آبان تکمیل می‌شود.

این تنها یکی از اقداماتی است که پلیس راهنمایی و رانندگی به منظور کاهش سوانح رانندگی در مشهد انجام می‌دهد، شناسایی ۱۶۵ نقطه حادثه خیز در استان که ۶۱ نقطه آن در مشهد است، یکی دیگر از موضوعاتی است که راهور به منظور رفع این نواقص به آن ورود پیدا کرده است.
البته سرهنگ دهنوی معتقد است که پلیس به تنهایی نمی‌تواند اقدامات لازم را انجام دهد و دیگر دستگاه‌ها همچون شهرداری، استانداری، فرمانداری و... همه باید پای کار بیایند تا بتوان اقدامی مفید انجام داد.


سرویس‌های دانش‌آموزی زیر ذره‌بین

براساس آنچه سرهنگ دهنوی، با اشاره به بازگشایی مدارس اعلام کرد، سرویس‌های دانش‌آموزی ملزم به رعایت شیوه‌نامه‌های بهداشتی هستند. بر این اساس سواری‌ها مجاز به حمل ۳ دانش‌آموز، ون‌ها ۵ و مینی‌بوس‌ها ۱۰ نفر هستند. رصد این خودرو‌ها که رانندگان آن باید شاخصه‌هایی همچون داشتن برچسب و... را رعایت کنند، از طریق دوربین‌های سطح شهر کنترل می‌شوند و با هرگونه تخلفی برخورد می‌شود. این طرح تا پایان سال تحصیلی ادامه دارد. خوشبختانه این طرح که در سال‌های قبل نیز با شاخصه‌های خاص خود دنبال می‌شد، منجر به کاهش تصادفات برای دانش‌آموزان شد و در این سوانح اندک هیچ کشته‌ای نداشتیم.


کاهش شکننده آمار تصادفات

شکننده بودن آمار کاهش تصادفات جرحی و فوتی در مشهد، موضوعی بود که رئیس پلیس راهور استان به آن اشاره کرد. بر این اساس تمام برنامه‌های پیشگیرانه پلیس راهور در مشهد تنها منجر به کاهش سه درصدی آمار سوانح فوتی و بیست‌وهشت درصدی سوانح جرحی شده است. موضوعی که علت آن باز هم به کرونای منحوس بازمی‌گردد و سرهنگ دهنوی علت آن را این‌گونه تشریح می‌کند: «کم شدن تردد‌ها در شهر به علت محدودیت‌های کرونایی، متأسفانه منجر به افزایش سرعت در بزرگراه‌های شهری شده است تا جایی که تعداد زیادی از مجروحان تصادف‌ها پس از انتقال به بیمارستان به علت شدت جراحت کشته می‌شوند، اقدامات کارشناسانه نیز گواهی بر افزایش سرعت خودروهاست. هرچند که در حال حاضر در ۱۶ نقطه بزرگراهی و پرتردد مشهد، دوربین‌ها میانگین سرعت را محاسبه و متخلفان را شناسایی می‌کنند.».

اما در مقابل این آمار لرزان، وضعیت در استان نسبتا بهتر است و تصادف‌های جرحی در پنج‌ماهه ابتدایی امسال ۲۷ درصد و سوانح فوتی نیز ۶ درصد کاهش یافته‌اند.
براساس افق پنج ساله کاهش ترافیکی ما متعهد هستیم که سالانه ۱۰ درصد از میزان سوانح فوتی کم کنیم. موضوعی که سال آینده وارد آخرین سال این طرح می‌شویم. در این راستا سال ۹۷ موفق نبودیم، اما سال گذشته آمار تصادف‌های فوتی را ۱۰ درصد کاهش دادیم، اما امسال تاکنون تنها سه درصد توانسته‌ایم موفق عمل کنیم.

البته رئیس پلیس راهور خراسان‌رضوی با اعلام نگرانی‌اش از افزایش سرعت‌ها در محدوده‌های شهری که منجر به افزایش سوانح جرحی و فوتی می‌شود، خودرو‌های سواری را عامل اصلی بیشترین تصادف‌ها معرفی کرد و عابران پیاده را در معرض خطرترین افراد در این سوانح دانست.

او با تکیه بر این شعار پلیس راهور که «سرعت کمتر حافظ جان افراد بیشتر» تصریح کرد که اگر یک خودرو با سرعت ۳۰ کیلومتر با عابر پیاده برخورد کند، احتمال فوت عابر ۳۰ درصد است. حالا اگر سرعت خودرو ۵۰ کیلومتر شود، میزان فوت نیز ۵۰ درصد می‌شود، اما در سرعت شصت کیلومتری متأسفانه احتمال مرگ عابران پیاده ۹۰ درصد می‌شود.


تعویض پلاک اینترنتی می‌شود

رعایت شیوه‌نامه‌های بهداشتی که از سوی ستاد ملی مبارزه با کرونا صادر شده، دغدغه‌ای است که تمام ارکان پلیس را درگیر کرده است. پلیس راهور خراسان‌رضوی نیز از این قافله عقب نمانده و به منظور کاهش صف خودرو‌ها مقابل مراکز تعویض پلاک، از ابتدای مهر، نوبت‌دهی اینترنتی می‌شود و افراد تنها پس از دریافت نوبت می‌توانند به این مراکز مراجعه کنند.

یکی دیگر از اقداماتی که حضور ویروس کووید ۱۹ آن را به تاخیر انداخت، موضوع جریمه خودرو‌های بدون معاینه فنی بود. طرحی که از اواخر سال پیش تا اواسط مرداد مسکوت ماند و در نهایت بدون جنجال رسانه‌ای و با چراغ خاموش به اجرا گذاشته شد. در این طرح که موسوم به «Lez» است دوربین‌های کنترلی با شناسایی خودرو‌های بدون معاینه فنی، پلاک این خودرو‌ها را ثبت و پس از تایید اپراتورها، این خودرو‌ها اعمال قانون می‌شوند. موضوعی که به گفته سرهنگ دهنوی کمترین نارضایتی را در میان شهروندان داشته است.

موضوع دیگری که در دستور کار پلیس راهور مشهد قرار گرفته، برخورد با تخلفات ساکن، همچون پارک دوبل، پارک خودرو در پیاده‌رو‌ها و... است که به این منظور دو دستگاه خودرو مجهز به دوربین بر روی سقف با تردد در محدوده‌های پرترافیک، این تخلفات را ثبت می‌کنند. البته به‌زودی تعداد این خودرو‌ها به ۵ دستگاه افزایش می‌یابد.


خط و نشان برای کورس بازان

کورس‌های نیمه‌شب در بولوار وکیل‌آباد از دیرباز مشکلاتی را برای اهالی این منطقه ایجاد می‌کرد، مشکلاتی که گاه با تصادف‌های مرگ‌بار روبه‌رو بود. اما رئیس پلیس راهور با خط و نشان کشیدن برای رانندگان پرخطر و دسته‌بندی این افراد در سه سطح اعلام کرد: دوران کورس‌بازی با استفاده از خلوتی معابر در نیمه‌شب گذشته است، از این پس دوربین‌های نظارتی رانندگان پرخطر که اقدام به رانندگی هیجانی می‌کنند را شناسایی و بلافاصله راننده و خودرواش فراخوانده می‌شوند. در این بخش افرادی که تخلف مشابه نداشته باشند با تذکر و جریمه روبه‌رو می‌شوند، اما رانندگانی که با وجود تذکر باز هم به رفتار مجرمانه‌شان ادامه دهند، به مقام قضایی معرفی خواهند شد.

در اجرای طرح ترافیک یار‌محله، افراد محلی در کاهش مشکلات ترافیکی در آن نقش دارند. یکی از طرح‌های جدی پلیس راهور این است که معتقد است دخیل کردن شهروندان در حوزه مشکلات ترافیکی و کاهش تخلفات مطمئنا تاثیرگذاری بیشتری در روند تصادف‌ها دارد.
گزارش خطا
ارسال نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط شهرآرانیوز در سایت منتشر خواهد شد.
نظراتی که حاوی توهین و افترا باشد منتشر نخواهد شد.
پربازدید
{*Start Google Analytics Code*} <-- End Google Analytics Code -->